Latvijas ostās uztraucas par kravu tranzītu caur Krieviju

Ukrainā notiekošā kara ietekmē pasaulē mainās kravu tranzīta plūsmas, tostarp vairāk kravu nekā agrāk Latvijas lielajās ostās nonāk no Uzbekistānas un Kazahstānas, kuru uzņēmēji meklē jaunus pārvadājumu ceļus uz Eiropu. Liepājas ostā tas ļāvis aizstāt tās kravas, kas šogad pazuda pret Krieviju un Baltkrieviju ieviesto sankciju dēļ, tomēr vietējiem uzņēmējiem ir bažas, ka Krievija jauno tranzīta ceļu jebkurā brīdī var bloķēt, Latvijas ostām radot nopietnus zaudējumus. 

Šī gada pirmajos septiņos mēnešos Latvijas trīs lielākajās ostās kopumā pārkrauti 27,8 miljoni tonnu kravu, kas, pēc Satiksmes ministrijas sniegtās informācijas, ir par gandrīz četriem miljoniem tonnu vairāk nekā pērn šajā pašā laika periodā. Labs atspaids ostām šobrīd ir kravu plūsma no Uzbekistānas un Kazahstānas, kuru uzņēmēji meklē jaunus ceļus uz Eiropu pārslogotā Kaspijas jūras tranzīta koridora vietā. Piemēram, Liepājas ostā šogad no Kazahstānas un Uzbekistānas ienākušas ogles, labība, alumīnijs, savukārt caur Liepājas ostu uz minētajām valstīm no Eiropas tiek sūtīts cukurs un soja.

Latvijā audzētie graudaugi Liepājas ostā ienāk kopš augusta sākuma. Raža esot laba, taču ar tās apjomiem sekmīgai uzņēmējdarbībai nepietiekot, tāpēc papildus vienmēr meklētas kravas no ārvalstīm. Gan Kazahstānas, gan Uzbekistānas kravas uz Latvijas ostām plūst caur Krieviju. Pastāv bažas, ka tā šo tranzīta koridoru var slēgt, jo atsevišķos gadījumos dzelzceļa vagoni jau bijuši apturēti. Latvijas Stividorkompāniju asociācijas padomes loceklis Āris Ozoliņš: “Viņi neraksta iemeslus, tikai – “tehnisku iemeslu dēļ”. Mēs nezinām tos iemeslus, bet varam iedomāties, ka attiecības starp Kazahstānu un Krieviju nav tās labākās šobrīd, līdz ar to šie politiskie faktori būtiski ietekmē šo situāciju.”

SIA “Liepaja Bulk Terminal LTD” valdes loceklis Juris Matvejevs saka: “Mēs saprotam, ka līdz ar to viss apstājas. Teicu, ka diplomātiski vajag skatīties uz visām iespējām, kā to saglabāt, jo aiz tā visa stāv tūkstošiem darbavietu Latvijas termināļos, ostās. Mēs nevaram neko prognozēt, nevaram attīstīt, investēt, piesaistīt situācijas dēļ, ka nav skaidrības par nākamo dienu, nākamo gadu un tālāk.”

Augustā par tranzītu caur Krieviju tika runāts arī Ventspilī notikušajā Latvijas stividorkompāniju asociācijas sēdē. Satiksmes ministrija jau iepriekš ostu stividoriem ieteikusi pastiprināti domāt par kravu dažādošanu, jaunu sadarbības partneru piesaisti, lai, ja kāda kravu plūsma apstājas, citas vēl spēj nodrošināt ienākumus.



#SIF_NVZ2022