Karstā laikā lielāks risks aizdegties automašīnām

Karstajā laikā arvien biežāk ugunsdzēsēji un policija saņem izsaukumus par mašīnām, kas aizdegas - uz ceļa braucot vai pat stāvoši auto. Kā tieši karstais laiks veicina automašīnu aizdegšanos?

Risks aizdegties automašīnām, kad ārā ir virs plus trīsdesmit grādiem, ir lielāks - ReTV Ziņām atzīst Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā (VUGD). “Mēnesī ir vismaz divi izsaukumi par degošām mašīnām,” saka Aigars Pulle, VUGD pārstāvis.

Ja automašīnai ir noplūdusi eļļa, nav dzesēšanas šķidrums vai vienkārši - automašīnā atrodas stikla pudele. Šādā karstumā, tveicē un saules staru ietekmē var rasties degšana. “Ja, teiksim, dzinēja darba temperatūra ir vidēji no 90 līdz 100 grādiem jau pašam dzinējam, plus vēl tas karstums, ko tas izdala dzesējot, tas nozīmē, ka temperatūras tur ir krietni augstākas,” skaidro Aivars Bielis, autoservisa vadītājs.

Iemesli, lai automašīna aizdegtos, ir daudzi. “Visbiežāk iemesls ir īssavienojums elektroinstalācijās. Principā vēl tīšas un ļaunprātīgas dedzināšanas. Pārsvarā vienkārši vadu būšana,” stāsta Aigars Pulle. “Vēl viens variants, kad var sākties degšana, tas ir, kad bremzes noķīlē, uzkarst šis te disks un sāk gumija degt, gultnis un šī smērviela gumijai, tādā veidā aizdegas automašīna.”

 “Aizdegšanās pārsvarā, teiksim, varētu būt, kurām ir nedaudz vairāk gadu, kur ir degvielas sistēma nolietojusies, degvielas sistēmā šļauciņas palikušas jau cietas, ieplaisājušas,” saka Aivars Bielis. Ja tur sūcas garām degviela, tad aizdegšanās esot vienkārša – jaunām mašīnām karstuma ietekmē tā nemēdzot būt.

Autoservisa vadītājs Aivars Bielis ReTV Ziņām skaidro, kā var pamanīt, ja automašīna ir pārkarsusi un tuvojas jau bīstama situācija. “Ne vienmēr pašā mašīnā parādīsies dūmi. Pirmais faktors, ka vajadzētu pamanīt kaut kādu deguma smaržu uzreiz. Principā, ja sajūtat kaut ko tādu, vēlams laicīgi pārliecināties, ka kaut kur netek, nepil, kamēr tie dūmi nav parādījušies.”

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestā brīdina - ja mašīna sākusi degt, nekādā gadījumā nedrīkst vērt vaļā mašīnas motora pārsegu. “Ja Jūs vērsiet vaļā kapotu, tad piekļūs skābeklis vairāk. Tā mašīna sāks vēl intensīvāk degt. Ja neesat spējīgs nodzēst, tad labāk kapotu vaļā nevērt.”

Tāpat šajā laikā  bīstami mašīnā ir turēt stikla pudeles vai citus priekšmetus, kas var atstarot un pastiprināt saules starus, piemēram, smaržu pudelītes. 


Foto: Freepik