Karš Ukrainā vēl vairāk ietekmē jaunu un lietotu auto pieejamību

Līdz ko situācija auto tirgošanā pamazām sāka atkopties no pandēmijas sekām, piegāžu aizkavēšanās un cenas spēkratiem turpina pieaugt Ukrainas kara dēļ. Tas ietekmē jaunu auto ražošanas procesu, jo vairākas detaļas vairs nevar piegādāt arī no Krievijas un Baltkrievijas. Līdz ar to pieprasījums ir pēc lietotiem auto, kuru vērtība ir cēlusies pat uz pusi.

Jauno auto cenas pagājušajā gadā kāpa līdz 12%, kamēr lietotu pat līdz 30% - spēkratu nepieejamība radīja stresu automašīnu tirgū. Šogad situācija sāka uzlaboties, līdz brīdim, kad Ukrainā sākās karš. Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs saka: “Tas ietekmē tiešu ražošanas procesu, izteikti auto ražošanu, jo Ukrainā ir uzņēmums, kas piegādā elektroinstalācijas detaļas - vadu kūļus ar savienojumiem, kas ir pamata lietām, mugurkauliem auto, bez tā nevar.”

Visvairāk cieš tieši Eiropas auto ražotāji, kā VW, Mercedes, BMW, Porsche un Škoda. Tiesa - gan detaļu trūkums ietekmē tikai atsevišķus modeļus, nevis pilnīgi visus auto. Savukārt apstākļi ar lietotiem auto nav mainījušies, šis ir labākais brīdis, lai pārdotu savu spēkratu, ReTV stāsta “Mūsu Auto Valmiera” direktors Uldis Ozoliņš. “Runājot par lietotiem auto, situācija ir nemainīgi slikta, mašīnu deficīts vēl aizvien ir. Cenas ir 30% virs tās vērtības, kāda būtu bijusi pirms diviem gadiem. Ja cilvēks pērk četrgadīgu auto, ir jāmaksā jauna spēkrata cena. To var redzēt sludinājuma portālos.”

Pieprasījums pēc jauniem auto ir nemainīgi augsts. Jaunu spēkratu gaidīšanas laiks ir līdz gadam, savukārt pasūtīt VW markas auto pēc sev vēlamas konfigurācijas šobrīd nav iespējams - to atkal varēs izdarīt tikai rudenī. Uldis Ozoliņš: “Pamatā auto trūkums vēl aizvien ir kovida pandēmijas ietekme. Tie nav tikai semikonduktori, bet arī tādas banālas lietas, kā rokturi, arī citas komplektējošās detaļas. Ja atslēga ir, tad nav čipa daļa. Tas ražotājam neļauj pacelt kapacitāti.”

Jauni auto jāgaida gadu, bet lietoto cenas ir augstākas nekā to vērtība, norāda auto eksperts Oskars Irbītis. Tad cenu nosaka nevis automašīnas izlaiduma gads, bet gan kopējais nobraukums, tāpēc cilvēkiem jābūt īpaši uzmanīgiem pirms iegādāties jaunu auto. “Īpaši jāuzmanās pērkot citu auto, lietoto no potenciāliem krāpniekiem, kas varētu uzdot sliktu auto sliktā stāvoklī par labāku, pacelties jautājums par frankenšteiniem, vizuāli uzfrišinātiem, kuru stāvoklis pēc pusgada varētu būt sliktāks,” saka Oskars Irbītis.

Kā norāda eksperts, tad cenas nav cēlušās tikai Latvijā, bet arī Vācijas tirgū, kur kāpums novērots par 30 līdz 50 procentiem. Pašreizējā situācija auto tirgū varētu saglabāties gadu, ja pandēmijas vai citu apstākļu dēļ lielās ražotnes atkal neaizvērs ciet. 


Foto: Freepik