Jaunā Daugavpils domes vadība aptur lidlauka būvprojektēšanas plānus

Pēc nedēļas aprit tieši 15 gadi, kad jaundibinātā Daugavpils domes kapitālsabiedrība “Daugavpils lidosta” toreiz vēl “Parex bankā” aizņēmās pusotru miljonu eiro Lociku lidlauka iegādei. Šoziem kredīta atmaksas termiņš oficiāli noslēdzas. “Mūsu eksistence bez jebkāda finansējuma principā būtu izvērtējama, lietderīguma eksistence. Es nevaru izslēgt, ka tiktu pieņemts lēmums arī par SIA “Daugavpils lidosta” likvidāciju,” saka SIA “Daugavpils lidosta” valdes loceklis Nikolajs Jefimovs.

Par to, ka “Daugavpils lidosta” patiesi eksistējusi teju bez jebkāda finansējuma liecina kaut vai tas, kādā stāvoklī atrodas lidlauka teritorija. Neapsargāta, bez žoga, grūstošām ēkām, kas aizaugušas krūmājos. Tomēr vēl pērn idejai, ka šeit jātop aviācijas centram, noticēja arī Saeima. “Pats galvenais, ka šis objekts ir parādījies Nacionālajā attīstības plānā, tas vairs nav tikai pašvaldības piedāvājums un redzējums, tas ir valsts dokumentos esošs objekts,” pauž Jānis Lāčplēsis, Daugavpils domes deputāts.

Lidostas būvniecību vārdos atbalsta arī Satiksmes ministrija, taču Tālis Linkaits šajā projektā uzsver industriālā parka lomu, norādot - finansējumu jāmeklē Ekonomikas ministrijā. “Tiešā veidā saņemt Eiropas Savienības finansējumu lidostas celtniecībai šajā periodā nebūs iespējams. Savukārt industriālā parka būvniecībai un pievienotās vērtība radīšanai kopā ar Latvijas zinātniekiem, manuprāt, tam ir lielas iespējas piesaistīt Eiropas Savienības līdzekļus.”

Vēl šī gada sākumā Daugavpils domē prezentēts tehniski ekonomiskais pamatojums, kuru daļēji līdzfinansēja valsts. Tajā projekts sadalīts trīs daļās. Un vēl pēdējās aizejošā domes sastāva sēdēs pieņemts lēmums slēgt līgumu par pirmās daļas - Daugavpils lidlauka, būvprojekta izstrādi. Par nepilnu miljonu eiro to bija apņēmies darīt apvienība SIA “Setec un REM PRO”, kas četru pretendentu vidū uzvarēja konkursā.

Viedo tehnoloģiju parks, zinātnes parks, Daugavpils lidosta ar aviācijas centru. Sapnis par Daugavpils lidostu ir grandiozs. Tas, vai to izdosies piepildīt, tagad lielā mērā atkarīgs no jaunās Daugavpils domes. Vakar tajā izvēlētā vadītāja Andreja Elksniņa. Un šodien ārkārtas domes sēdē viņš rosinājis investīciju projektu par būvprojekta izstrādi apturēt. “Mēs varam uzbūvēt tur UFA tipa stadionu vai kosmisko raķešu palaišanas laukumu, man svarīgi, pilsētā, kurā dzīvo mani bērni, cik liels slogs katru gadu būs jāmaksā mūsu iedzīvotājiem par nestrādājošas būves ekspluatāciju nākotnē.”

Andrejs Elksniņš lēš, ka tie varētu būt 1,5-2 miljoni eiro gadā, solot, ka projektu atbalstītu, ja atrastos investori, sadarbības partneri pasažieru vai kravas pārvadājumos. “Daugavpils lidostas” valdes loceklis Nikolajs Jefimovs atzīmē, ka tehniski ekonomiskā plāna izstrādes gaitā uzrunāts gan “AirBaltic”, gan, piemēram, Aizsardzības ministrija. Līdz ar to pievienotā vērtība, par ko stāstīja ministrs, būtu, bet, cik liela, to pagaidām grūti aprēķināt.