Izvēloties reģionālo pasažieru pārvadājumu veicēju, nav ņemta vērā tā spēja nodrošināt reisus

Izvēloties reģionālo pasažieru pārvadājumu veicēju, nav ņemta vērā tā spēja nodrošināt reisus, komentējot situāciju ar "Liepājas autobusu parka" nespēju pildīt uzņemtās saistība, pauž Latvijas Pašvaldību savienība (LPS).

No 1.jūlija Aizkraukles un Ogres novadā reģionālos pasažieru pārvadājumus sāka veikt AS "Liepājas autobusu parks", taču jau pirmajā darbības dienā komersants nespēja izpildīt vairāk nekā 70 reisus, tādējādi liedzot reģionos dzīvojošajiem iedzīvotājiem pārvietošanās iespējas, skaidro LPS.

Ar lūgumu nekavējoties rast risinājumu pasažieru pārvadājumu nodrošināšanai LPS vērsusies pie Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa (JV) un satiksmes ministra Tāļa Linkaita (K).

AS "Liepājas autobusu parks" uzvarēja valsts AS "Autotransporta direkcija" organizētajā iepirkumā par reģionālo pārvadājumu nodrošināšanu lotēs "Aizkraukle" un "Ogre", taču vēl pirms pakalpojuma sniegšanas uzsākšanas komersants pats publiski informējis, ka šoferu trūkuma dēļ tas nespēs izpildīt noteikto reisu skaitu.

1.jūlijā tie bija vairāk nekā 70 reģionālie reisi Aizkraukles un Ogres novadā, un arī turpmākās dienas šī iemesla dēļ netika nodrošināti vairāki desmiti reisu, tādējādi liedzot iedzīvotājiem mobilitātes iespējas. Arī turpmākās dienas, pamatojot ar šoferu trūkumu, netiek nodrošināts noteiktais reisu skaits vairākās pašvaldībās.

"Izvēloties reģionālo pasažieru pārvadājumu nodrošinātāju, pasūtītājam bija jāpārliecinās, vai konkrētais uzņēmums spēs pildīt līguma saistības un nodrošināt iedzīvotājiem pakalpojumu. Tomēr jau jūlija pirmajās dienās saņemam informāciju no pašvaldībām par komersanta nespēju veikt pasažieru pārvadājumus noteiktā apjomā. Tas ne tikai ierobežo reģionu iedzīvotāju mobilitāti, bet arī liedz viņiem saņemt pašvaldību vai valsts iestāžu sniegtos pakalpojumus. Ko līdz solītā iespēja iedzīvotajiem pārvietoties jaunos un komfortablos autobusos, ja šoferu trūkuma dēļ tie netiek izmantoti," norāda LPS priekšsēdis Gints Kaminskis.

Vēstulē Ministru prezidentam un satiksmes ministram LPS priekšsēdis vērš uzmanību arī uz cita komersanta - AS "Nordeka" - nespēju pildīt līgumu, kā rezultātā reģionālos pasažieru pārvadājumus Limbažos, Siguldā un Cēsīs turpina veikt līdzšinējais pakalpojuma sniedzējs AS "CATA".

Uz nekonsekvenci reģionālo pārvadātāju izvēlē LPS ir norādījusi arī ikgadējās sarunās ar Satiksmes ministriju - neskaidrības ar iepirkuma organizēšanu un pretendentu atlasi ir jau kopš 2019.gada, kad konkurss tika izsludināts. 

Iepirkums reģionālo pasažieru pārvadājumu veikšanai tika izsludināts 16 lotēs, taču vēl šī gada pavasarī septiņām lotēm pakalpojuma sniedzējs nebija zināms. LPS aicināja pārtraukt iepirkuma procedūru un, pieaicinot LPS un nozares nevalstisko organizāciju pārstāvjus pārskatīt un izveidot jaunu iepirkuma nolikumu un attiecīgi izsludināt jaunu konkursu.

Autotransporta direkcija (ATD) saistībā ar AS "Liepājas autobusu parks" nespēju izpildīt visus paredzētos reisus pieļauj iespēju pārtraukt līgumu ar pārvadātāju, trešdien intervijā Latvijas Radio sacīja direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Viņš norādīja, ka ceturtdien, 7.jūlijā, ir sasaukta Sabiedriskā transporta padomes ārkārtas sēde, kurā tiks skatīts jautājums par "Liepājas autobusu parka" nespēju izpildīt visus paredzētos reisus, kā arī ir sākta sistemātisko pārkāpumu uzskaites procedūra, kas var novest arī pie tā, ka līgums var tikt pārtraukts, ja uzņēmums netiks galā ar šo problēmu.

Godiņš skaidroja, ka "Liepājas autobusu parks" nespēj izpildīt visus paredzētos reisus saistībā ar šoferu trūkumu.

"Situācija nav apmierinoša. Katru dienu tiek komunicēts ar uzņēmuma vadību, tostarp arī vakar [5.jūlijā] bija tikšanās ar "Liepājas autobusu parka" valdi un padomi, kurā ATD norādīja, ka situācija nav pieņemama un ir nepieciešams maksimāli ātrs risinājums," teica Godiņš.

Viņš minēja, ka nav pieņemamas divas lietas - attiecīgo reisu neizpilde un kompānijas komunikācija gan ar attiecīgajām pašvaldībām, gan arī ar pasažieriem. "Abas problēmas uzņēmums sola risināt," teica Godiņš.

Tāpat viņš piebilda, ka vēl dienu pirms līgums stāšanas spēkā uzņēmums apliecināja ATD, ka ir nokomplektēts pilns štats, kas nepieciešams, lai sniegtu līgumā noteiktos pakalpojumus, taču pirmajā dienā apmēram 10 šoferu neieradās darbā.

Jau vēstīts, ka no 1.jūlija sākta pakalpojumu sniegšana atbilstoši jaunajiem līgumiem divās lotēs. SIA "Tukuma auto" nodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus lotē "Jēkabpils, Preiļi, Līvāni", bet "Liepājas autobusu parks" - "Ogre, Aizkraukle" lotē. 

Vienlaikus ATD konkursā par reģionālā sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanu tīkla daļās "Cēsis" un "Limbaži, Sigulda" uzvarējusī AS "Nordeka" nevarēja sagādāt prasībām atbilstošus autobusus, tāpēc nevarēja šajos maršrutos nodrošināt pakalpojuma sākšanu no 1.jūlija. Šajās tīkla daļās uz gadu noslēgts līgums ar līdzšinējo pakalpojuma sniedzēju AS "Cata".

ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.



Foto: Freepik