Izdod bērniem un vecākiem veltītu lībiešu mācību grāmatu

Klajā nākusi divu vecāku ilgi lolotā lībiešu mācību grāmata. Autoru iecerē tā kalpos gan vecākiem, gan bērnam jau no zīdaiņa vecuma, jo lībiešu valodas pirmos vārdus, skaitāmpantiņus un teikumus mazais iemācīsies un izrunās vienlaicīgi ar saviem vecākiem. Tam pierādījums ir viņu pašu bērniņš, kura ir vienīgais bērns Latvijā, kuras dzimtā valoda ir lībiešu.

Grāmatas vaininiecei Kuldi ir jau divarpus gadu, un šobrīd viņa ir kustīga kā dzīvsudrabs, kas visapkārt grib iepazīt pasauli. Viņa patiesi saprot tikai lībiski. Lai varētu ar savu meitiņu runāt lībiski, pirms viņas piedzimšanas to sākusi mācīties arī mamma Renāte. “Kad bērns piedzima, tad jau lēnām zināju, ko vajag lietot. Kad tikko piedzima, sasveicinājāmies. “Mainīsim autiņbiksītes,” pirmais darbs pēc piedzimšanas. Jānis pasaka to teikumu, es mēģinu trīs reizes atkārtot, četras, piecas – līdz sanāk beidzot,” saka Renāte Medne, grāmatas “Kūldaläpš. Zeltabērns” līdzautore.

“Mēs gribam būt labs piemērs, lai citi tam sekotu. Vienkārši ir jādara, jāuzdrošinās to darīt. Mēs visu laiku runājam par lībiešu valodu, kultūru, revitalizāciju jeb iedzīvināšanu, bet tas ir reāli jādara,” pauž Jānis Mednis, grāmatas “Kūldaläpš. Zeltabērns” līdzautors.

Mācību materiāls ir sakārtots četrpadsmit sadzīviskās tēmās. Katra tēma lasāma gan lībiski, gan paralēli arī latviski, un papildināta ar nelielu ieskatu gramatikā, bērniem piemērotu tautasdziesmu, dzejoli vai skaitāmpantiņu, kā arī vārdiņu sarakstu. Iemācīties un uztvert vārdus palīdz mākslinieces zīmējumi, kuros piedomāts arī pie lībiešu krāsu kodiem. Jānis Mednis: “Projekts ir ļoti sarežģīts. Katrā nodaļā ir vārdnīca, beigās gramatika. Ir runāts par lietām, kuras nekad nav skaidrotas drukātā formātā. Tas bija liels izaicinājums, darbs, un komanda ir ļoti spēcīga.”

Pie grāmatas strādājuši ne tikai abi vecāki, bet arī spēcīgi latviešu un lībiešu valodas redaktori un profesori, turklāt ne tikai no Latvijas. Viena no grāmatas redaktorēm uzsver, ka šī nav pirmā lībiešu mācību grāmata, bet tā īpaša ar to, ka tā ir gan vecāku, gan bērnu grāmata. “Katra teorija ir atkarīga no izpildījuma. Ja mēs teiktu, ka jebkura ģimene var tādā veidā sākt mācīties valodu un to nodot bērnam, tad tā apgalvot, protams, nevar, bet šī ģimene liek ticēt, ka tas ir iespējams,” saka Ērika Krautmane, viena no grāmatas redaktorēm.

Tā kā zelta bērniņš Kuldi Medne aug un viņas ikdienā ienāk arvien jaunas tēmas, vecāki pieļauj, ka grāmatai varētu tapt turpinājums, un viņi plāno arī pirmo izdevumu ierunāt audio versijā.


#SIF_NVZ2022