Elektroauto – dabas saudzēšana vai luksusa prece?

Lai popularizētu elektroauto un ar tiem iepazīstinātu sabiedrību, Stāmerienā aizvadīts nu jau sestais elektromobiļu salidojums. Kā atzīst tā dalībnieki, elektroauto nav tikai luksusa prece, bet gan iespēja saudzēt dabu, samazinot gaisa piesārņojumu. 

Dažādas prognozes vēsta, ka līdz šīs desmitgades beigām elektriskie transporta līdzekļi varētu aizņemt pusi no visu pārdoto automobiļu apjoma. Pēdējo trīs gadu laikā Latvijā vērojams straujš to skaita pieaugums, šobrīd reģistrēti vairāk nekā 1600. Elektromobiļa īpašnieks Guntars atzīst, ka ir pārliecināts par savu izvēli. “Mēs vairāk par ekoloģiju domājam, nevis, ka izceļamies ar kaut ko. Autostāvvietas Rīgā ir par brīvu, var izmantot sabiedriskā transporta joslu, tehniskās apkopes nav jāveic praktiski nekādas. Perfekti, ar abām rokām par! Mīnusi? Nav,” saka Guntars, elektroauto īpašnieks.

“Pēdējos gados daudzas rūpnīcas paziņo, ka vairs neražos iekšdedzes dzinēja auto, tad sabiedrība saprot, ka tā ir nopietna lieta, nevis atsevišķu entuziastu izlēciens,” skaidro Arnis Bergs, Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrības valdes priekšsēdētājs.

Elektrauto nepiesārņo vidi ar izplūdes gāzēm, tam ir kluss dzinējs, savukārt kā lielākā problēma vienmēr uzskatīta spēja nobraukt tikai nelielus attālumus. Taču šobrīd jau esot iespējams iegādāties elektromobiļus, kas ar vienu uzlādi spēj veikt vairāk nekā 400 kilometri. “Tieši to pašu mēs pārdzīvojām, pārejot uz skārienjūtīgajiem telefoniem, kas jālādē katru dienu, bet mēs bijām pieraduši, ka reizi trīs dienās. Tad novērtē, ka ir internets, dažādas aplikācijas, līdzīgi ir ar elektromobili,” stāsta Arnis Bergs.

Nereti sabiedrībā arī dzirdami argumenti, ka elektromobiļa ražošanas procesā daba tiek piesārņota tikpat daudz, cik braucot ar iekšdedzes dzinēja automašīnu ikdienā. Kā atzīst uzrunātie, tas esot mīts. “Galvenais, ka elektromobiļi nerada izmešus vietā, kur darbojas. Tas piesārņojums ir pārnests citur, rūpnīcu dūmi ir ārpus pilsētas un tiek filtrēti, ļoti kontrolēti. Tieši tāpat par utilizāciju,” atzīst Arnis Bergs.

Jāpiebilst, ka šobrīd valdība konceptuāli atbalstījusi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas ierosinājumu jauna elektromobila iegādei noteikt 4500 eiro, savukārt lietota auto – 2250 eiro lielu grantu. 


Foto: Freepik