Cilvēkiem ar īpašām vajadzībām grūtības saņemt bankas pakalpojumus

Bankas konta atvēršana, darbības ar bankomātu un internetbanku vairumam iedzīvotāju jau sen ir ikdienišķas. Tomēr cilvēki ar īpašām vajadzībām ne vienmēr var saņemt pilnvērtīgu pakalpojumu. Tā secināts arī tiesībsarga veiktajā pētījumā “Banku pakalpojuma piekļūstamība”.

Konts kādā no Latvijas bankām ir gandrīz ikvienam cilvēkam, kuram ir kādi ienākumi, arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Jūrmalas Neredzīgo biedrībā uzrunātie cilvēki ReTV stāsta, ka bankas apmeklējumi klātienē lielākoties bijuši veiksmīgi. “Ja pats nevari, tad parasti ir jāpaļaujas uz labiem cilvēkiem, bet, piemēram, iepriekšējā reizē, kad biju, tur bija tāda “fifīga” meitene, ja tā varētu izteikties. Tā pateica – tieciet galā, kā jūs mākat! Tad speciāli aizbraucu otrreiz, bija viena cita meitene,” stāsta Boriss Zuševics, jūrmalnieks.

Cilvēkiem ar redzes problēmām iespējas un vajadzības ir visai dažādas. Piemēram, Aleksejam Poplavskim bez citu palīdzības nekādi neiztikt. Mainoties banku pakalpojumiem, Aleksejam zudušas arī iespējas izmantot internetbanku. “Agrāk izmantoju internetbanku. Tad, kad bija pieeja, ar kodu kartēm caur datoru maksāju rēķinus. Tagad vairs nevaru, jo man ir “podziņu” telefons.”

Mūsdienās apmaksāt rēķinus un izņemt skaidru naudu var arī bankomātos, tomēr cilvēkiem ar redzes traucējumiem tas varētu būt ļoti sarežģīti, jo visas darbības redzamas tikai uz displeja.

Cilvēki, kuriem redzes problēmas nav kopš dzimšanas un kuri atceras, kā izkārtoti taustiņi uz bankomāta tastatūras, to vēl varot mēģināt, tomēr patstāvīgi darboties ar bankomātu tik un tā neesot iespējams

Neredzīgie un vājredzīgie uzskata, ka palīdzēt varētu audiofunkcija. Kā ReTV norāda “Swedbank” pārstāvis Jānis Krops, šobrīd notiekot bankomātu atjaunošana. Daži šādi bankomāti jau esot. “Bankomāti primāri pēc viņu ieteikuma tika izvietoti tajās lokācijās, kur šo cilvēku ir vairāk. Izteikts piemērs ir Juglā, kur ir neredzīgo pansionāts. Plānā ir bankomātus mainīt un pielāgot jau visā tīklā.”

Arī bankas “Citadele” bankomāti nākotnē būšot ērtāk izmantojami.

Kā norāda uzrunātās bankas, lielākas problēmas sagadājot iekļūšana bankās, jo ne visās ēkās iespējams izbūvēt atbilstošas uzbrauktuves. Arī tiesībsarga veiktajā pētījumā “Banku pakalpojumu piekļūstamība” secināts, ka cilvēki ar invaliditāti ne vienmēr var saņemt pilnvērtīgu pakalpojumu. Kā atklāj pētījuma autore Anete Ilves, ar dažādām problēmām sastopas ne tikai neredzīgie vai cilvēki ratiņkrēslā, dažkārt savas pilnvaras pārkāpjot arī asistenti cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem. “Labā ziņa ir tāda, ka Ministru kabinets šā gada sākumā apstiprināja konceptuālo ziņojumu par atbalsta personām, kas būs domāts, lai sniegtu palīdzību cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem. Tur būs īpašs reģists, īpaši darba līgumi.” 

Plānots, ka šis regulējums varētu sākt darboties jau šogad. Nodrošinot Eiropas Savienības prasību izpildi, gan digitālajiem pakalpojumiem, gan bankomātiem un citiem pakalpojumiem arī cilvēkiem ar īpašām vajadzībām jābūt pieejamiem no 2025. gada vidus.