Cilvēki iegādājas auto arvien vairāk

Šogad ir vērojams liels transportlīdzekļu pieprasījums. “Premium” klases auto tirgotāji jau praktiski atguvuši to apjomu, kas bija pirms krīzes. Arī bankas atzīst - pieaudzis to spēkratu skaits, kurus iedzīvotāji iegādājās uzreiz visā apjomā, jo Covid-19 laikā cilvēkiem ir lielāki uzkrājumi.

Latvijā šogad desmit mēnešos pārdotas vairāk nekā 14,5 tūkstoš mašīnu, kas ir par 10% vairāk nekā aizvadītā gada tādā pašā laika periodā. Cilvēki izmanto krīzes laikā uzkrāto naudu, lai uzlabotu savus dzīvošanas apstākļus. Viens no veidiem, iegādājoties jaunus auto. “Tas, ka iedzīvotājiem palielinās uzkrājums, ir redzams katru ceturksni, pēdējie dati parāda, ka depozītu apjoms pieaudzis par 14%. Mēs to redzam, ka parādās rādītāji lielākiem pirkumu produktiem, kas ir auto līzings vai hipotekārais kredīts,” skaidro Jānis Krops, “Swedbank” pārstāvis.

Salīdzinājumā ar 2020. gada datiem, nopietns pieaugums auto iegādē vērojams arī “Mercedes-Benz” dīlerī Latvijā “Domenikss”. Lai gan auto saņemšanā var nākties gaidīt no trim mēnešiem līdz gadam un ilgāk, cilvēki tāpat izvēlas “premium” klases auto. “No jebkuras krīzes “premium” segments atgūstas ātrāk, tā vienmēr ir bijis, mēs to novērojam šoreiz. Cilvēki var vai grib atļauties dārgākus auto - tā nav revolūcija, es to saucu par evolūciju vai atjaunošanos pēc pagājušā gada izteiktas krīzes. Pieprasījums mūsu segmentā ir izaudzis, salīdzinot ar pagājušo gadu,” stāsta Vitālijs Ročans, SIA “Domenikss” komercdirektors.

Pagaidām uzņēmumā nav atgūts tāds apjoms kā 2019. gadā, taču novērota tendence, ka spēkrati tiek iegādāti uzreiz, nevis ņemts līzings. “Krietni mazāk līzingu ņem nekā pirms krīzes laikiem 2019. un 2018. gadā, tai pašā laikā šogad mūsu gadījumā tā tendence ir daudz pozitīvāka pret 2020. gadu, kad līzingu praktiski nav ņēmuši. Šogad bankas sāk piešķirt finansējumu,” pauž Vitālijs Ročans.

Bankā ReTV norāda, ka atsevišķos auto dīleros šāda tendence var būt novērojama, bet kopējā tendence parāda, ka cilvēki tomēr piesaka vairāk līzingus. “Auto kredītam pieaugums 38%, auto līzingam jaunajiem spēkratiem 14%, auto līzings mazlietotiem 36%. Vidējās summas, ja pērn 5,5 tūkstoši, tad šogad tie ir seši tūkstoši eiro, jauniem auto pērn 19 tūkstoši, tagad gandrīz 21 tūkstotis, mazlietotiem - pērn 12 tūkstoši, tagad 13,5 tūkstoši,” saka Jānis Krops.

Tāpat interese pēc spēkratiem augusi “Volkswagen” (VW) dīlerī “Moller Auto Baltic”, kur šobrīd jauni spēkrati ir pieejami ātrāk kā laiku iepriekš - daži modeļi pieejami teju uzreiz, citi jāgaida aptuveni četrus mēnešus. “Pieprasījums ir audzis jauniem, gan lietotiem VW auto, visos modeļos, var izcelt “Tiguan”, viens no populārākajiem. Arī pieprasījums pēc elektroauto pieaug,” atzīst Matīss Gibols, “Moller Auto Baltic” pārstāvis.

Pieprasījums bankās pēc finansējuma pieaudzis, lai iegādātos auto ar zemākiem CO2 izmešiem, kas nozīmē, ka katrs trešais klients izvēlas pēc iespējas videi draudzīgāku auto. Eksperti norāda - tas, ka iedzīvotāji sāk tērēt kontos vai tā sauktajās zeķēs uzkrāto naudu, ir labi ekonomikai, taču joprojām ir ļoti liels naudas apjoms, kurš neiet apritē. Tikmēr, ja runā par automašīnām, situācija pasaules tirgū ir tāda, ka mašīnu cenas kāpj, bet pašu automašīnu ir maz un tās jāgaida ilgi.


Foto: Freepik