Cēsīs atklāj modernu 112 zvanu centru

Tālrunis 112 zināms visā pasaulē, lai ārkārtas situācijā izsauktu policiju, medicīnisko palīdzību vai ugunsdzēsējus. Latvijā šo telefona numuru līdz šim plašāk lieto, lai palīgā sauktu Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu (VUGD). Taču jau novembrī darbu sāks jauna zvanu pieņemšanas sistēma, kas iedzīvotājiem palīdzību no operatīvajiem dienestiem ļaus saņemt ātrāk. Lai tas notiktu, Cēsīs atklāts moderns 112 zvanu centrs. 

Pašlaik, ja cilvēks, piemēram, par zādzību informē, zvanot uz 112, viņš par notikumu pastāsta zvanu centra dispečeram. Tas zvanu tālāk pāradresē Valsts policijai, kur cilvēkam par notikumu nākas visu stāstīt vēlreiz, zaudējot laiku. Ieviešot jauno sistēmu, informāciju par ziņojumiem, kuros nepieciešama operatīvo dienestu palīdzība, jau zvana brīdī saņem visi iesaistītie dienesti un nekavējoties varēs reaģēt. VUGD Zvanu apstrādes un resursu vadības nodaļas priekšnieks Hermanis Plisko: “Ja tas, piemēram, ir ugunsgrēks, kartiņā norādīts kāda apdzīvota māja, cik stāvu, un dienests zinātu, cik resursus izsūtam uz kādu māju. Ja tas attiektos uz Valsts policijas jautājumu, noticis ceļu satiksmes negadījums, piemēram, resursu vadītājs sarunas laikā jau saņem kartiņu un spētu reaģēt.”

Kartiņa šajā gadījumā nozīmē datorā aizpildīta informācija par negadījumu, kuru redz visi iesaistītie dienesti un spēs ātri reaģēt. Vienotā zvanu apstrādes sistēma darboties sāks novembrī. Lai tas notiktu, Cēsīs izveidots moderns zvanu centrs, kur pagaidām notiks šīs jaunās sistēmas testēšana, kā arī dispečeru apmācības. 112 zvanu centra dispečere Elīna Dārziņa: “Daudz pie kā jāpierod, vēl mācāmies, trenējamies, dežūra viena ir aizvadīta ar labiem rezultātiem.”

Pārstāvis no Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD), kā arī Valsts policijas ReTV uzsver - līdz ar pievienošanos šai sistēmai pašreizējie dienestu zvanu centri darbu nepārtrauks. Taču cilvēkiem ārkārtas situācijās nebūs jādomā, uz kādu tālruņa numuru jāzvana. Valsts policijas Kārtības policijas biroja priekšnieka vietnieks Jānos Goba: “Cilvēkiem nebūs jādomā trīs, četri vai pieci tālruņa numuri, kādi tik tagad nav, mēs skolā mācam bērniem visus pēc kārtas, tagad valstī iesim uz vienu kopīgu platformu, kas ir 112, tad visas problēmas atrisināsies.”

NMPD Operatīvās darba organizēšanas nodaļas vadītājs Igors Bobrovs: “112 telefons visdrīzāk šķiro izsaukumus atbilstoši dienestam. Mēs saņemam no viņiem izsaukumu, pildām izsaukumu atbilstoši jau mūsu esošajiem algoritmiem un protokoliem.”

Tuvākajā laikā sāksies zvanu centra iekārtošana Jelgavā, vēlāk arī Rīgā. Iecere par vienotas zvanu apstrādes sistēmas ieviešanu valstī esot lolota jau ilgus gadus, bet darbs pie šīs ieceres īstenošanas sākts 2018. gada. Šīs sistēmas izveide kopā izmaksā 5,4 miljonus eiro. 


#SIF_NVZ2022