Cenu kāpums mazajiem ražotājiem liek būt radošākiem

Vairāk nekā simt mājražotāju un amatnieku šodien pulcējās 12. kontaktbiržā Jelgavā. Kā uzsver kontaktbiržas eksperti, kuru uzdevums ir atrast inovatīvus un nākotnē eskportspējīgus produktus, garais kovida ierobežojumu laiks un Krievijas kara radītie ekonomiskie izaicinājumi likuši mazajiem ražotājiem būt radošākiem un vienlaikus arī “zaļākiem”.

Pēc divu gadu pārtraukuma Zemgales reģiona kompetenču un attīstības centrā atkal pulcējušies amatnieki un mājražotāji. Garo kovida laiku viņi nav sēdējuši dīkā, bet meklējuši un arī atraduši jaunas idejas. Iemeslu radošumam devis arī šogad piedzīvotais visaptverošais cenu kāpums. Tā Andra Kantāne no Jēkabpils novada biedrības “Ūdenszīmes” rāda dekorus un dekoratīvos šķīvjus no veciem logu un siltumnīcu stikliem. “Tas paplašina iespējas, jo profesionālais, krāsainais stikls ir ar samērā augstu cenu. Es teiktu, ka ir ļoti daudz iespējas, jautājums, cik liela ir fantāzija.”

Tērpu meistare Kristīne Kalēja stāsta, ka ideja par “otro dzīvi” apģērbam pirms pieciem gadiem radusies Jaunjelgavā, kur viņa uzaicināta vadīt “zaļās darbnīcas”. Nākamajā gadā viņa ieguvusi ideju balvu amatnieku un mājražotāju kontaktbiržā, bet tagad jau izveidojusi pati savu zīmolu. “Kovida laiks man iedeva jaunu aspektu, ka cilvēki man nes savas drēbes un es radu viņiem jaunu apģērbu no viņu esošajām drēbēm. Līdz ar to klients nāk pie manis un ir gatavs par to arī maksāt, bet tiem radošajiem lidojumiem, ko esmu saražojusi, ir tirdziņi, internets un arī darbnīca - veikals,” saka Kristīne Kalēja, tērpu māksliniece.

Arī šodien kontaktbiržas dalībnieku radīto vērtē žūrija, kuras galvenais uzdevums atrast inovatīvus un nākotnē eksportspējīgus produktus. Noteikt labāko gan nebūšot viegli, jo tādu esot daudz. Kā stāsta galdiņu izgatavotājs, sveķu virsmas varot salīdzināt ar marmora izstrādājumiem. Turklāt – tās esot izturīgākas pret skrāpējumiem un karstiem traukiem. “Šobrīd popularizēju Latvijā, bet doma ir izveidot virtuves virsmu veikalu, kas atdarinātu marmora akmens virsmas toņus,” stāsta Edgars Brokāns, epoksīda produktu ražotājs.

Pirmā kontaktbirža Jelgavā notikusi 2010. gadā ar mērķi radīt platformu mazajiem ražotājiem, kas ļautu veidot sadarbibas koktaktus un attīstīties. Šodien varot teikt, ka tas vismaz daļēji esot piepildījies.

12. amatnieku un mājražotāju kontaktbiržā piedalījās vairāk nekā simts dalībnieki no visiem Latvijas reģioniem.


#SIF_NVZ2022