Cenu kāpuma dēļ raizes par ceļa bedru lāpīšanu

Aizvadītajā ziemā bijuši 27 atkušņi. Sasalšana pamatīgi pasliktinājusi daudzus pašvaldības ceļus, tādēļ bedres uz brauktuvēm ir daudz lielāka problēma nekā citus gadus. Situāciju vēl vairāk sarežģī būvniecības izejmateriālu sadārdzinājums.

Turoties siltiem un labvēlīgiem laika apstākļiem, šobrīd daudzviet norit intensīvi bedru labošanas darbi. Ģeopolitiskās situācijas dēļ sadārdzinājums izejmateriāliem ir audzis par 15 un vairāk procentiem. Ceļu būvētāji uzskata – pašvaldībām šī ceļu uzturēšanas ziņā būs finansiāli sarežģīta sezona. Biedrība “Latvijas Ceļu būvētājs” valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš saka: “Iespējams, ka viņām būs jāpārskata uzturēšanas darbu izmaksas, budžetēšana, jādod kaut kāda papildus nauda. Pašvaldībām, izņemot Rīgu, pašiem nekā cita nav.”

Līdzīgi par šīs sezonas remontēšanas darbiem ReTV izsakās Jelgavā. Tā kā līgums par bedrīšu remontu šogad slēgts jau pirms gada, ir jāveic pārrēķini. Jelgavas valstspilsētas pašvaldības iestādes “Pilsētsaimniecība” pārstāve Kristīne Lazdiņa saka: “Līguma darbības laikā ir paredzēts, ka tikai vienu reizi varam izskatīt izpildītāja iesniegumu par pakalpojuma izcenojuma maiņu. Pavasarī sākoties ģeopolitiskai nepatīkamajai situācijai un karadarbībai, ļoti daudzi uzņēmēji patiesībā sūtīja vēstules ar pakalpojumu izcenojumu izmaiņām.”

Šogad bedru lāpīšanai pašvaldība bija ieplānojusi tērēt gandrīz 175 tūkstošus eiro, izlietoti jau ir teju 128. Taču, ņemot vērā to, ka darbi vēl turpinās, finansējumu plānots palielināt par 10%. Kristīne Lazdiņa saka: “Mainās atsevišķi vienību izcenojumi. Izvērtējam pārējos pilsētā veicamos darbus un prioritātes. Bedrītes ir tā lieta, ko nekādīgi nevar atlikt un mainīt.”

Nedaudz citādāka situācija ir Valmierā. Tur iepirkums veikts nesen pēc faktiskajām tirgus cenām, tādēļ pārsteigumi nav un izmaiņas tikpat kā nav jāveic. Valmieras novada pašvaldības pārstāve, ceļu būvinženiere Inese Kokenberga saka: “Mums iepirkums notika pavasarī, kad ģeopolitiskā situācija bija tāda, kāda tā ir. Uzņēmēju piedāvātās cenas tieši tam, ar ko slēdzām līgumu, būtiski neatšķīrās no pagājušā gada. Cenu atšķirība diezgan niecīga – piecu procentu robežās.”

Iepriekšējos gados pašvaldība bedru lāpīšanai atvēlēja 80 līdz 100 tūkstošus eiro; šogad būs vairāk, jo bedrītes veidojas ne tikai ziemā, bet visa gada laikā. Pašvaldību savienība nepieļauj situāciju, ka sadārdzinājumu dēļ bedres paliks nesalabotas. “Cik zinu, pašlaik neviens no ielu apsaimniekotājiem nav sadārdzinājuma dēļ atteicies no līgumiem. Cits stāsts ir par tiem lieliem remontiem. Tur gan pašvaldībām jāizvērtē. Pašvaldības joprojām pret šo savu funkciju izturas pietiekami atbildīgi, jo pat tad, ja to nedarīs, sabiedrības spiediens un šoferīši būs pietiekami liels, vismaz bedrīšu sadaļā,” uzsver Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvis Aino Salmiņš.

Jāsaka, ka tagad daudziem nāksies savilkt grožus un no kaut kā atteikties, taču par ietaupīšanu ceļu labošanas darbos, būvētāji saka - ilgtermiņā skatoties, var iedzīvoties vēl lielākos zaudējumos, ja mēģinās ietaupīt uz kvalitātes rēķina.


#SIF_NVZ2022

Foto: Freepik