Braukšanas mācību liegums autoskolās – absurds

Autoskolu instruktori un topošie šoferi ir satraukti liegto braukšanas nodarbību dēļ. Viena no viņiem ir arī rēzekniete Amanda, kura rudenī uzsāka braukšanas kursus, tomēr laikā, kad jau drīzumā būtu iegūta vadītāja apliecība, sekoja stingrāki ierobežojumi un visā valstī nodarbības apturētas.

Amanda Balode saka: “Man ir arī bērni un ģimenē ir vajadzīgi divi cilvēki, kam ir tiesības, beidzu braukt padsmitajos datumos decembrī. Man būs daudz vairāk jāiztērē nauda, līdzekļi un laiks, lai es varētu atgūt to, ko es tagad esmu zaudējusi!”

Liegums mācīties braukt ar auto ietekmē arī cilvēku konkurētspēju darba tirgū, savukārt autoskolām tie ir lieli resursu un finansiālie zaudējumi.

Vairāku autoskolu direktors Rēzeknē un Viļānos Jānis Barkāns atzīst: “Visus izdevumus, kas ir saistīti ar darbu,– to jau neviens neatceļ. Visas apdrošināšanas, transporta ekspluatācijas nodokļi, tehniskā apskate, kuru mums divas reizes gadā ir jāiet. Visi aizdevumi, kas ir transportlīdzekļu iegādei, aprīkojumam, visam.”

“Mēs varam zaudēt labus darbiniekus. Autoskolās ir dzirdams, ka instruktori ir aizgājuši jau uz kravu pārvadājumiem vai arī uz autobusiem par šoferiem. Mums eksāmeniem praktiskajā vadīšanā ir praktiski sarukuši par 75%. Un tas nozīmē, ka daudziem, arī darbiniekiem, praktiski ikdienā nav nodarbinātības,” saka CSDD Rēzeknes Klientu apkalpošanas centra vadītājs Vitālijs Keišs.

Pērn braukšanas eksāmenu vidēji dienā Rēzeknē kārtoja 16 cilvēki, tagad tie ir pieci, savukārt valstī kopumā kritums ir aptuveni 24% liels. Pērn janvārī kārtoti 6228 vadīšanas eksāmeni, bet šogad – 4742. Par 44,8% sarucis arī teorētiskās daļas kārtotāju skaits. Ceļu satiksmes drošības direkcijā uzskata, ka atsākt braukšanas nodarbības ir iespējams, un to pierāda arī eksāmenu norises kārtība.

Vitālijs Keišs atzīst: “Mums automobiļi ir nodalīti vidusdaļā ar organisko stiklu, kā arī tiek lietotas sejas maskas, automobiļi ir pēc katra eksāmena dezinficēti un vēdināti, lai būtu droša vide. Es domāju, ka arī autoskolas šādus pašus drošības pasākumus varētu ieviest.”

“Taksī vai ar autobusu braucot, tur neviens neskatās - tu klepo, neklepo, bet instruktors to visu ļoti labi redz! Kaut kā ļoti maz, vispār neredzu, ka kāds no gan studējošajiem cilvēkiem, kas mācās, gan arī paši instruktori kaut kā nepaceļ šo jautājumu. Ne jau tikai frizieri un skaistumkopšana ir apstājusies, tas ir ļoti bēdīgi,” uzskata Amanda Balode, topošā autovadītāja.

Līdz šim Satiksmes ministrijā ar jautājumiem vērsušās aptuveni desmit autoskolas, aktīvāki ir topošie šoferi, dažādas biedrības un uzņēmēji. Kopā ar viņiem un CSDD februāra sākumā valdībā iesniegti vairāki priekšlikumi, kas ļautu pamazām atsākt braukšanas un pirmās medicīniskās palīdzības apmācību. Tomēr lēmums nav pieņemts.

Satiksmes ministrijas Autosatiksmes departamenta direktora vietniece Annija Novikova: “Sākotnēji bija priekšlikums, piemēram, par piecām personām, bet beigu galā mēs esam palikuši pie vienas individuālās apmācības. Šo regulējumu ir plānots attiecināt arī uz citām nozarēm, tāpēc bija tik sarežģīti atrast to labāko piedāvājumu, kas derētu arī pārējām - mežsaimniecībai, jebkurai citai nozarei. Jā, diemžēl mums vēl tās diskusijas turpinās.”

Jaunie risinājumi par grozījumiem likumprojektā atkārtoti tiks iesniegti šonedēļ. Primāri lūdzot iespēju atsākt profesionālās kategorijas kravu un autobusu šoferu braukšanas apmācības.


Foto: csdd.lv