Bezmaksas sabiedriskais transports – 15 reģionālajos maršrutos

Šobrīd Latvijā ir pieejami 60 reisi 15 reģionālajos maršrutos, kur pasažieriem maksas biļetes vietā tiek izsniegta nulles vērtības biļete jeb brauciens tajos ir bezmaksas. Šie reisi ieviesti vietās, kur ir mazs iedzīvotāju blīvums, lai paaugstinātu sabiedriskā transporta pieejamību. Visvairāk reģionālo maršrutu, kur kursē bezmaksas sabiedriskais transports, ir Ludzas novadā. Tur tādi ir četri.

 Ludzas autoostā uzņemt pasažierus piestāj viens no bezmaksas sabiedriskajiem transportiem, kas ieviests kopš šī gada 1.oktobra. Dienas vidū to gaida daudzi vietējie iedzīvotāji. Kādam tā ir iespēja bez maksas ik dienu tikt uz darbu, bet kādam – doties darīšanās uz pilsētu vai pagastu, ietaupot naudu ceļa izdevumiem.

Bezmaksas transports pilnībā vai daļēji ieviests kopumā 15 reģionālajos maršrutos visā Latvijā, tādējādi izmaiņas skar 60 reisus. Lielākoties tie vijas cauri Austrumu pierobežas pagastiem, savukārt Kurzemē šāds maršruts ir tikai viens. Kā uzsver Autotransporta direkcijā – bezmaksas sabiedriskais transports konkrētajos reģionālajos maršrutos ieviests, ņemot vērā četrus kritērijus.

Valsts SIA “Autotransporta direkcija” pārstāve Lilita Pelčere: “Viens no kritērijiem ir tas, ka apdzīvotība ir mazāka par četriem iedzīvotājiem uz vienu kvadrātkilometru. Otrs – valsts dotāciju īpatsvars maršrutu vai reisu uzturēšanai ir vismaz 85%. Ieņēmumi no pārdotajām biļetēm nepārsniedz 15%, reisu skaits maršrutā nepārsniedz sešus reisus dienā.”

Bezmaksas reisi tika ieviesti jau esošo maršrutu tīklā, kas līdz šim bija maksas. Dārgākajā no tiem - Ludzas novadā -, mērojot ceļu no galapunkta līdz galapunktam, šobrīd pasažieri var ieekonomēt pat trīs eiro 50 centus. “Piemēram, no Nirzas tagad es iesitīšu Rundēnus vai Vertulovu – tas ir 1.80 eiro. Kā kurš reiss. Ir pat maksas vairāk cilvēku nekā bezmaksas. Kā gadās. Nav jau tā, ka katru dienu braukā,” saka Imants Senkāns, šoferis.

Plānots, ka reģionālos maršrutus, kuros kursē bezmaksas sabiedriskais transports, pārskatīs vismaz reizi gadā. Vērtēts tiks ne vien pieprasījums esošajiem reisiem, bet arī nepieciešamība ieviest jaunus, atbilstoši noteiktajiem kritērijiem.


Foto: Freepik