Bērnu pilnvērtīgai attīstībai būtiska regulāra rakstīšana ar roku, nevis viedierīcēs

Neskaitāmos pētījumos secināts, ka cilvēka attīstībā īpaši svarīga ir rakstīšana ar roku. Diemžēl to darām arvien retāk - jau no mazotnes zīmuļa vietā arvien biežāk bērni tur kādu viedierīci. Vairāk par šo tematu - nākamajā sižetā.

Kāds zēns atzīst, ka citi viņa rokrakstu kritizējuši un sakot, ka nevar izlasīt. Glītrakstīšanas skolā neesot, taču viņš esot dzirdējis, ka rakstīšana ar roku ir svarīga attīstībā.  To apstiprina arī daudzi pētījumi: tā veicina koncentrēšanās spējas, prasmi formulēt domu un analītiski spriest, arī spēju iegaumēt.

 “Smadzeņu zona, kas atbild par rakstīšanu, ir kreisā smadzeņu puslode. Tā ir tā, kas atbild par valodu, par domāšanas veidošanos, un, rakstot ar roku, ir iesaistītas ļoti daudzas specifiskas nianses. Tas ir kā treniņš. Ja mēs darām tikai vienkāršas lietas, tad attīstāmies vienpusēji, bet rakstīšanai ir tas, ka ir sasaistīts gan motorais, gan mentālais process, domāšanas process,” norāda Pēteris Urtāns, smadzeņu treniņu centra “RigaBrain” vadītājs.

 “Lai bērns labāk apgūtu valodu, rakstīšanu un lasīšanu, rakstīšana ar roku var ļoti, ļoti palīdzēt, piemēram, burtus mācīties, mācīties vārdus rakstīt, jo bērnam, rakstot ar roku, ir vairāk ko darīt,” stāsta Kristiāna Kalniņa, psiholoģe.

Nevar prasīt, lai skolā visi bērni rakstītu vienlīdz glīti, tomēr mācību satura veidotāja Agrita Miesniece pastāsta - ir metodes, kā veicināt glītu rakstīšanu. Ieradums rakstīt ar roku ir jāveido ne tikai pirmsskolā, bet arī vēlāk.   “Viens no veidiem: bērnam veicot kādu rakstveida uzdevumu, - tas varētu būt ne tikai latviešu valodas mācību stundās; tas varētu būt arī dabaszinībās, sociālo zinību stundā -, tātad rakstveida darbā kā vienu no sasniedzamajiem rezultātiem jeb vienu no vērtēšanas kritērijiem likt šo saprotamo rokrakstu,” pauž Agrita Miesniece, “Skola 2030” pirmsskolas un sākumskolas mācību satura veidotāja.

Latviešu valodas skolotāja Māra Ozola, kura māca vidusskolēnus, gan ir pielaidīgāka un uzsver - galvenais, lai vispār raksta ar roku.  “Kādā rokrakstā - tas jau ir pavisam cits jautājums. Lielai daļai skolēnu, kuri ir radoši un enerģiski, rokraksts ir ļoti neglīts, kricelīgs, reizēm pat briesmīgs no skata, bet ļoti viegli salasāms. Tad es zinu, ar ko man darīšana.”

Pēc skolotājas teiktā, arī vidusskolā trenēties rakstīt ar roku nav par vēlu. Viņa novērtē gan rakstīšanu burtnīcās, gan darba lapās, taču vecākus aicina šim vingrinājumam pievērst uzmanību jau tad, kad bērns spēj kaut ko noturēt rokās. Vispirms jāiemācās satvert un likt lietā rakstāmo, tad var sākt gan zīmēt, gan rakstīt.

 



Foto: Freepik