Bažas par tramvaju iepirkumu Daugavpilī

Jaunā tramvaja līnija Daugavpilī savienos pilsētas centru ar vienu no lielākajiem guļamrajoniem. Izmaiņas projektā paredz līnijas pagarinājumu par diviem kilometriem, lai aptvertu vēl vienu mikrorajonu, kā arī izbūvēt tuneli zem dzelzceļa, kas kalpos arī cita sabiedriskā transporta vajadzībām. Uz šo plānoto darbu izmaksu rēķina pašvaldība nolēma iepirkt mazāk tramvaja vagonu. Paredzēto tramvaju skaita samazinājums Satiksmes ministrijā rada bažas. 

Satiksmes ministrs Tālis Linkaits saka: “Šobrīd ir liels pieprasījums Eiropā pēc tramvajiem. Patiesībā ir tā, ka pircēji stāv rindā, un, jo piegādājamo apjoms ir mazāks, jo ražotājam ir mazāka interese iesaistīties vienā vai otrā darījumā.”

Sergejs Blagoveščenskis, PAS “Daugavpils satiksme” valdes loceklis, pauž: “Spriežot pēc potenciālo pretendentu atsauksmēm, kurus uzrunājām tirgus izpētē, ir firmas, kas izgatavo mums nepieciešamos tramvajus, gaidīsim arī to dalību konkursā.”

PAS “Daugavpils satiksme” atzīst, situācija tramvaja tirgū nav vienkārša, tomēr cer uz pozitīvu iznākumu iepirkumā. Ja tramvaji netiks iegādāti laikā, tas radītu draudus zaudēt Eiropas Savienības finansējuma daļu 80% apmērā. Savukārt Satiksmes ministrijai arī summa, kas atvēlēta tramvaju iegādei, šķiet nepietiekama.

 “Mēs skatāmies uz analogiem pirkumiem, kādi ir bijuši, piemēram, Liepājas pilsētai iegādājoties tramvajus, skatāmies arī uz tirgus situāciju, un mūs dara bažīgus, vai ar to naudas summu, kas patlaban projektā ir piedāvāta. Tie ir aptuveni 5.7 miljoni. Būs iespējams iegādāties tramvajus. Ja, nē, tad mums ir jābūt pārliecībai, ka Daugavpils pilsēta piemaksās šo starpību no saviem līdzekļiem,” saka Tālis Linkaits.

PAS “Daugavpils satiksme” norāda, ka plānots iepirkt viensekciju tramvaju vagonus, un tie ir lētāki par Liepājas trīssekciju vagoniem. Daugavpils dome plāno arī finanšu ietaupījumu pēc konkursa noslēgšanas.

Daugavpils pilsētas mērs Igors Prelatovs: “Tā kā mēs ejam pēc procedūras, kurā mēs apvienojam projektēšanas darbus un būvdarbus, līdz ar to būvnieks arī pats būs ieinteresēts ātrāk uzprojektēt un ātrāk uzbūvēt. Un tajā finanšu piedāvājumā, kuru mēs saņemsim arī vasaras sākumā, mēs varēsim jau redzēt, kur ir ietaupījums un kur mēs varēsim pēc iespējas iepirkt jaunus tramvajus.”

Projekta kopējās izmaksas sasniedz nepilnus 30 milj. eiro, Eiropas Savienības finansējuma daļa - ap 23 milj. eiro. Šobrīd Daugavpilī jau ir īstenoti tramvaju ceļu infrastruktūras rekonstrukcijas darbi, kā arī iegādāti astoņi jauni tramvaji par kopējo summu ap 20 milj. eiro.