Autovadītāji neizpratnē, kāpēc ceļus neremontē arī brīvdienās

No autovadītājiem saņemtas sūdzības par apgrūtinošiem braukšanas apstākļiem uz autoceļa “Pļaviņas – Madona – Gulbene” posmā no krustojuma ar Daugavpils šoseju līdz Aiviekstei. Savu sašutumu autobraucēji izsaka arī sociālajos medijos. Valsts reģionālā autoceļa posmu remontē SIA “8 CBR” par vairāk nekā 6,7 miljoniem eiro. Uzņēmumā skaidro, ka problēmas esot bijušas tikai dažas dienas, kad bieži lijis lietus.

SIA “8 CBR” būvdarbu vadītājs Armands Rocis saka: “Problēmas bija ar esošo grants segumu, kur vēl nebija izbūvēta jaunā šķembu kārta. Nelabvēlīgo laikapstākļu dēļ arī pastiprināti veidojās bedrītes. Vienā dienā salabot to nav iespējams, jo, ja to aiztiktu, tad segumu vēl vairāk sabojātu, un es domāju, ka tad neapmierināto būtu vēl vairāk.”

Lai gan dažas dienas vēlāk braukšanas apstākļi remonta posmā bija uzlaboti, ātruma ierobežojumi un pie luksoforiem pavadītais gaidīšanas laiks joprojām rada neērtības, un tā tas ir arī citos autoceļu posmu būvobjektos. Vēl lielāka neapmierinātība autovadītājiem rodas, redzot, ka brīvdienās bieži vien šajos objektos nenotiek būvdarbi.

Pasažiere Silvija pauž: “Viņi varētu aizbraukt, priekšnieki pieredzes apmaiņā uz Singapūru. Tur strādā septiņas dienas nedēļā 24 stundas. Viesnīcu būve, ceļu remonti, viss. Tas ir īstais darba tikums trijās maiņās. Viss ir vērsts uz to, lai cilvēkiem nebūtu nekāda diskomforta. Bet te tā nav.”

Latvijā autoceļu būvniekiem darbs brīvdienās parasti nav obligāta prasība. Strādnieku noslodzi nedēļas nogalēs plāno paši būvuzņēmumi, bet parasti tie cenšas izvairīties no darba brīvdienās, izņemot situācijas, kad ir maz laika līdz gala termiņam vai citi apstākļi.

 SIA “Ošukalns” ceļu būves nozares vadītāja vietnieks Andris Kusiņš: “Piemēram, tie paši asfaltēšanas darbi, ja ir lietus, tā ir darba diena, kad iekrīt lietainā diena un neatbilstošie apstākļi, tad loģiski, lai iekļautos grafikos, mums ir jāstrādā kaut kādas sestdienas vai citas svētku dienas. Bet principā mēs cenšamies plānot savus darbus tā, lai mums brīvdienās nebūtu jāstrādā.”

“Varētu strādāt sestdienā, svētdienā, bet, sestdienā, svētdienā strādājot, ir cits tarifs jāmaksā tiem cilvēkiem. Tā kā šogad konkursu specifika bija tāda, ka sakarā ar lielu konkurenci iepirkumu cenas vidēji par 20 procentiem ir nokritušas lejā, es domāju, ka uzņēmumi mēģinās tomēr darbu padarīt darba dienās, nevis sestdienās, svētdienās, kad ir dubulti jāmaksā, jo arī pats pasūtītājs “Latvijas Valsts ceļi” mums nav uzlicis šādus nosacījumus,” saka Andris Bērziņš, “Latvijas Ceļu būvētājs” valdes priekšsēdētājs.

Anna Kononova, VAS “Latvijas Valsts ceļi” Komunikācijas nodaļas vadītāja, skaidro: “Katra prasība, ko pasūtītājs izvirza būvniekam vai kādam citam piegādātājam, atspoguļosies šī piedāvājuma cenā. Līdz ar to tas nav pašmērķis.”

Uzņēmumā “Latvijas Valsts ceļi” uzsver, ka ir izņēmuma gadījumi, kad būvniekam tiek noteikta prasība strādāt naktīs vai brīvdienās, bet tas ir pārsvarā uz tiltiem vai citos objektos, kur ir īpaši apstākļi. Lielākoties pasūtītājs tomēr nosaka valsts autoceļu remontam saprātīgus termiņus, lai būvnieks varētu strādāt darba dienās un paveikt darbu kvalitatīvi.


Foto: unsplash.com