Autosporta šosejas čempionāts virtuālajā vidē

Kad ziemā ir aizsnigušas visas trases vai arī negribas piedalīties ziemas kausos,  ir iespēja sacensties virtuālajā vidē. Katru otro svētdienu norisinājās digitālais autošosejas čempionāts. Devāmies ciemos pie autosportista Matīsa Mežaka, kurš arī piedalījās šinīs sacensībās.

Virtuālajā vidē “Baltic Touring Car Championship” norisinājās četros posmos četrās Baltijas autošosejas čempionāta īstās sacīkšu trasēs ar skatītāju un dalībnieku populāro “BMW 325 CUP” automobili. Latvijas Automobiļu federācijas Preses sekretārs Artūrs Virbulis: “Autosports arī pēdējos gados dažādos līmeņos attīstās. Pats augstākais līmenis ir F1, kur pat oficiālajām F1 komandām ir savi piloti. Es nezinu, vai viņiem maksā algas, bet tas ir diezgan prestiži. F1 caur savu milzīgo platformu  uzrunā un reklamē virtuālās sacensības. Patīkami, ka pēdējos gados arī Baltijā nestāvam uz vietas un ejam uz priekšu. Šogad norisnās jau ceturtais e-BTCC virtuālais Baltijas autošosejas čempionāts.”

Viens no dalībniekiem ir Matīss Mežaks, kurš arī dzīvē ar savu BMW 325 spēj uzrādīt ļoti augstus rezultātus. Viņš saka, ka autosports ļoti attīstās, braukšana virtuālajā vidē palīdz sagatavoties gaidāmajai sezonai. “Tā ir viena no labām treniņu nodarbībām, lai uzasinātu maņas un piebrauktu trases, kurās nav braukts. Kovida laikā bija mazāk, ko darīt, un tad nonācu pie tā. Es teiktu, ka es to vairāk izmantoju tieši pirms sacensībām, lai ieskrietos.”

Lai piedalītos tāda veida sacensībās, vieglāk un maksimāli pietuvinātāk būs, ja papildus datoram pieslēgsiet stūri, pedāļus, ātrumkloķi un krēslu, kas ir tāds pats kā reālā sporta automašīnā. Mežaks: “Maksā līdzīgi kā vieglā automašīna. Lai pirktu, ir diezgan liela saņemšanās vajadzīga. Svarīgākais droši vien ir pedāļi un stūre. Braucot ar automašīnu, vēl ir maņas no dibena, tad šeit ir tikai stūre. Caur stūri ir jājūt, ko tā automašīna dara. Tāpat arī pedāļi ļoti svarīgi, lai tā sajūta būtu pēc iespējas tuvāk tai reālajai dzīvei, kas, manuprāt, šeit labi izdodas.”

Braucot simulatorā un piedaloties dažādās sacensībās, var būt kā sākums īstajai autošosejas karjerai. Virbulis: “Ir vairāki piloti, kam tas ir izdevies šo gadu laikā. Viens no ātrākajiem, kas ir Baltijas autošosejas čempionātā, lietuvietis Edvinas Žadeikis. Viņš ir sācis ar simulatoru, šobrīd ir vairākus gadus top3  pilots. Ir vēl piemēri. Ja tu esi ātrs simulatorā, pa visam droši, ka tā arī būs dzīvē. Protams, ir nedaudz vajadzīgs pārejas laiks, lai pierastu, ka tas viss notiek īstenībā un ir lielākas konsikvences, ja kaut kas notiek. Tas ļoti labi korelējas. Jāatzīmē, ka pirmās virtuālās sezonas čempions Jonas Karailis ir arī 2021. gada Baltijas čempions 325. klasē. Tā koreācija ir lielāka, nekā var domāt.”

Mežaks: “Ja runājam par fizisko piepūli, lai arī nav sāna pāatrinājumu, tāpat, pēc pulksteņa skatoties, pulss ir augšā. Tā ir kā sporta nodarbība. Varbūt ir kādi kontakti mazliet vairāk, lai gan tos ļoti skatās un neļauj braukt agresīvi. Automašīnas neuzvedas tik labi pie kontakta, kā to dara reālajā dzīvē. Reālajā dzīvē var mazliet vairāk atspiesties pret konkurentu, nebūs tādu seku, kā ir šeit.”

Interesantākais ir tas, ka virtuālajā vidē vairs nav jābrauc mistiskas Eiropas vai Pasaules trases, kur, visticamāk, tu nekad nebūsi, ja vien neesi profesionāls autobraucējs, bet vienkāršs cilvēks, kam patīk piedalīties virtuālajās sacensībās. Tagad ir pieejama mūsu pašu Biķernieku trase. Virbulis: “Liels paldies tiem indivīdiem, kas ir uztaisījuši Baltijas trases. Ir gan Biķernieki, Pērnavas trase, tāpat arī Lietuvas Kačerginas trase.”

Autosportists Matīss Mežaks atzīst, ka konkurence atšķiras un virtuālajā vidē jaunieši ir ļoti prasmīgi. “Ar  40 plus gadīgam konkurēt ir sarežģītāk, bet reālajā dzīvē varbūt esmu tiem jauniešiem tuvāk, varu vēl ar viņiem cīnīties, bet virtuālajā – sarežģītāk. Droši vien, ka jāpavada vairāk laika. Jo vairāk laika ieguldīs, jo tuvāk būsi.”

Runājot par Matīsa gaidāmo sezonu, viņš katrās sacensībās pieies individuāli, uzstādījums par kopvērtējumu nav.