Autoservisos problēmas ar atkritumu apsaimniekošanu

Valsts vides dienests (VVD) ik gadu organizē tematiskas kampaņas par videi kaitīgu atkritumu apsaimniekošanu. Tā kā liekākie bīstamo atkritumu radītāji ir autoservisi, arī šajā reizē reidi notika tur. Galvenais secinājums: aptuveni piektā daļa autoservisu nav reģistrēti, tāpat arī īpašnieki kūtri slēdz līgumus ar atkritumu apsaimniekotājiem, bet atstrādātās eļļas pat pārdod vietējiem iedzīvotājiem kā kurināmo.

Aptuveni 180 visā Latvijā un no tiem teju 50 Latgalē – tik autoservisus vairāku dienu garumā reidā apmeklēja Valsts vides dienesta speciālisti. Līdzīga veida kampaņas notiek ik gadu un šajā reizē ar moto “Konsultē vispirms!” tā veltīta bīstamo atkritumu un videi kaitīgo preču apsaimniekošanai. Nozīmīgākie atklājumi – neatbilstoši ierīkotas uzglabāšanas vietas, trūkst aktu par atkritumu uzskaiti un vismaz pusei nav līgumu ar apsaimniekotāju. VVD Latgales reģionālās vides pārvaldes Piesārņojuma kontroles daļas vadītājs Visvaldis Noviks: “Papildus varam akcentēt to, ka aptuveni pusei arī no uzņēmumu teritorijām ir konstatēti bīstamo atkritumu uzkrājumi. Atbilstošu apsaimniekošanu pamatot var tikai ceturtdaļa no apsekotajiem objektiem. Tā ir satraucoša tendence. Protams, ka mēs turpmāk darbosimies pie šādu te gadījumu skaita samazināšanas.”

Uzrunātie autoservisu īpašnieki Rēzeknē un tās apkārtnē intervijas atteica, arī reida laikā vairākās vietās – durvis vienkārši slēgtas. VVD aptaujās gan viņi skaidro, ka lielākoties līgumi ar atkritumu apsaimniekotājiem nav noslēgti, jo reģionos šāds pakalpojums ir ierobežots un dārgs. Savukārt apsaimniekotāji skaidro, ka cenu ietekmē enerģētiskā krīze, ģeogrāfiskais objektu izvietojums, atkritumu daudzums un citi faktori. Turklāt daļa klientu līgumus slēdz tikai VVD prasību dēļ, bet reāli neizmanto. SIA “Eko osta” izpilddirektors Andrejs Jaunkalns: “Līgumu skaits mums ir vairāk nekā tūkstoš ar servisiem, bet šeit uzreiz jāsaka, ka tādi aktīvi, kas darbojas – uz pusi mazāk. Tad vēl ir daži, kuri maksā abonēšanas maksu, bet pakalpojumus faktiski nepiesaka un tieši tie neaktīvie ir tie, kas izsauc faktiski to pakalpojumu sadārdzinājumu. Cietušie ir godīgie klienti, bet bizness ir bizness, mēs nevaram sniegt pakalpojumus par velti. Diemžēl tālie reģioni ir nedaudz apdalīti, jo tad, kad sakrājas pasūtījumi, tad braucam.”

Vislielākā vērība reidos pievērsta nolietoto riepu un atstrādātās eļļas apsaimniekošanai. Septiņos servisos konstatēts, ka eļļu dedzina uz vietas, bet vēl trešdaļa atzina: ir pieprasījums no klientiem, kas tās kā kurināmo izmanto mājās. Kā vieni, tā otri videi nodara būtisku postu. Visvaldis Noviks: “Atstrādātās eļļas sadedzināšana ir ļoti kaitīga, nodara kaitējumu gan apkārtējai videi piesārņojot gaisu un radot paliekošu piesārņojumu, gan arī cilvēku veselībai atstāj ļoti nozīmīgu iespaidu gan radot, gan veicinot onkoloģisko saslimšanu rašanos, gan arī daudzu autoimūno saslimšanu.”

Sodi atkritumu apsaimniekošanā var sasniegt pat 2800 eiro, VVD kampaņā gan sākotnēji auto darbnīcu īpašniekus konsultēs un dos laiku novērst pārkāpumus.

Latvijā pavisam šobrīd reģistrēti vairāk nekā 2500 autoservisi, taču vēl aptuveni 600 darbojas nelegāli un turpmāk lielāka uzmanība būs pievērsta arī tiem.


#SIF_NVZ2022

Foto: Freepik