Autobusu parku vadītāji satraukti par darbinieku drošību

Aprīļa sākumā Liepājā nodurtā tramvaja vadītāja Agra Laugaļa lieta rada satraukumu visā pasažieru pārvadājumu nozarē - atzīst ReTV Ziņu dienesta aptaujātie autoparku vadītāji. Autobusu parku vadītāji organizē dažādus preventīvus pasākumus, lai maksimāli novērstu autovadītāju un biļešu kontrolieru veselības draudus.

SIA “Rēzeknes satiksme” vadītājs Viktors Borcovs saka: “Jā, mēs vienmēr aktīvi sekojam līdzi drošības pasākumiem pārvadājumos, jo autobusa vadītājs jau vienmēr ir pakļauts diezgan lielam riskam. Viņam ir darbs ar cilvēkiem, nepieciešams sekot līdzi braukšanai, biļešu tirdzniecībai, kustības grafiku ievērošanai. Gan savai drošībai, gan apkārtējo drošībai un visu pasažieru drošība.”

Valmierā bez autobusu vadītājiem riska grupā iekļauj arī biļešu kontrolierus un transporta tīrītājus. Taču te neredz īpašu kopsakarību starp pandēmiju un cilvēku agresiju attiecībā pret sabiedrisko transportu un to vadītājiem.

SIA “VTU Valmiera” valdes priekšsēdētājs vadītājs Oskars Spurdziņš pauž: “Cilvēki noteikti ir saspringtāki, uzvilktāki un varbūt drusku neiecietīgāki viens pret otru. Tajā pašā laikā tāda īpaša ekscesa nav konstatēta. Protams, mēs secinām, ka sabiedrība kopumā ir diezgan uzvilkta, un, nedod Dievs, tā oglīte var iemesties ātri, kaut kas var notikt! Tā kā riski pastāv, protams!”

Jēkabpils autobusu parka vadītājs Jānis Ščerbickis ReTV Ziņām stāsta, ka, ja autovadītājs piedalās, piemēram, biļešu tirgošanas procesā vai bagāžas izdalē, tad viņš ir pakļauts uzbrukšanas lielākam riskam, un no tā izvairīties esot teju neiespējami.

Jānis Ščerbickis: “Mums lielākā daļa autobusu ir ar videonovērošanu. Bet tas jau, būsim reāli, nepasargās, mēs tikai secināsim faktu. Ja nebūs tiešā kontakta, tad mēs varam viņu pasargāt, bet diemžēl viņš visu laiku būs apritē. Un tik pat labi, ieliekot somu bagāžniekā, kāds var uzbrukt no aizmugures. Tas nav tā, ka tikai pie stūres var uzbrukt.”

Jāpiebilst, jau pirms liktenīgā Liepājas gadījuma, Jēkabpils autobusu parka autovadītājiem bijušas apmācības, kā rīkoties dzīvībai bīstamās situācijās. Šādas apmācības vismaz reizi gadā notiek jebkurā autobusu parkā, kā arī katru reizi, kad darbā tiek pieņemts jauns autovadītājs. SIA “VTU Valmiera” vadītājs Oskars Spurdziņš stāsta, ka būtiska loma riska situācijas novērst laicīgi ir arī pašam vadītājam.

“Šoferim ir ļoti būtiski prast novērtēt situāciju nedaudz uz priekšu, kā jau es teicu - saskatīt pasažieri, vai viņš ir iereibis - neuzņemt autobusā. Ar iereibušiem ir pat vairāk incidentu nekā ar tādiem psiholoģiski nelīdzsvarotiem cilvēkiem. Jo viņam tādas tiesības ir. Šoferis ir atbildīgs par to, kas notiek autobusā. Ja viņš secina, ka pasažieris nav adekvāts, viņš viņu var neuzņemt autobusā,” pauž Oskars Spurdziņš.

Citi auto parki sadarbojas ar Valsts un pašvaldību policijām, tikmēr Rēzeknē nākotnē plāno ievest trauksmes pogas, kas “pa tiešo” pieslēgtas pie apsardzes dienesta.

Kā trīs galvenos pasākumus drošības palielināšanai uzņēmumos min ne tikai videonovērošanas kameru ieviešanu, bet arī maksimāli samazināt skaidrās naudas apjomu autobusos un trauksmes pogas ieviešanu. 


Foto: unsplash.com