Augot sāls izmaksām, ielu uzturētājiem nāksies pārskatīt tā lietošanas nepieciešamību

Šosezon ceļu uzturētāji visā Latvijā ielu un ceļu uzturēšanai nepieciešamo tehnisko sāli spiesti iegādāties par krietni dārgāku cenu. Tā teju vai dubultojusies. Galvenokārt tas saistīts ar Baltkrievijai noteiktajām sankcijām, jo jāmeklē jauni piegādātāji. Kā tas ietekmē ceļu uzturētāju darbu?

Kādā angārā Valmierā glabājas apmēram 300 tonnas tehnikās sāls pilsētas ielu kaisīšanai, vēl plānots piegādāt aptuveni 150 tonnas. Ar to jāpietiek līdz februāra beigām. Ja ziema būs tik barga kā decembra sākumā, tad ar šo apjomu var arī nepietikt, būs jāmeklē papildus piegādātāji.       

Traktors ar kausu veic smilts un sāls maisījuma sagatavošanu. Vidēji sezonā šāda maisījuma sagatavošanai Valmieras pilsētā nepieciešams aptuveni 1000 tonnas tehniskās sāls. Tā kā ziemas sākums bija ar visai skarbiem laika apstākļiem, izmantota jau gandrīz puse no krājumiem. “Lielākais vairums mums sāls aizvien ir no Baltkrievijas, bet to leišu firma vēl iepriekšējā gadā iepirkusi, līdz ar to sankcijas to neiespaido, pēdējās kravas sāk nākt no Ēģiptes. Tas, ko mēs redzam, ir smilts, sāls maisījums, kur 15% ir sāls un 85% smilts, to izmantot trotuāru kaisīšanai,” skaidro Ilmārs Skādulis, SIA “Valmieras namsaimnieks” valdes loceklis.

“Valmieras namsaimniekā” ReTV stāsta - sankciju dēļ noteiktais liegums iegādāties sāli no Baltkrievijas, krietni ietekmējis tā cenu. Ja rudenī tonna maksāja virs 50 eiro, tagad jau izmaksas pārsniedz 90 eiro par vienu tonnu sāls. Tātad - nāksies pārskatīt sāls lietošanas apjomus. “Tās pašas grants ielas, kur iespēja kaisīt ar smilti, tur kaisa ar smilti un to sāli nepievieno, bet sāls ir neaizstājama tajos atkalas brīžos,” pauž Ilmārs Skādulis.

Samazināt sāls daudzumu uz ielām šobrīd nākas arī Valkas novadā, jo uzņēmējs atteicies sāli piegādāt par līgumā noteikto cenu. Šobrīd pašvaldība meklē citu sāls piegādātāju. “Mums arī kaut kāda iekšējā rezerve ir, sāls un smilts maisījums, kuru mēs arī cenšamies saudzīgi izlietot, lai šinī periodā, kamēr netiks iegādāts sāls, varētu pakaisīt ielas un ceļus. Vairāk cenšamies tīrīt un iespēju robežās kaisām ar smilti,” saka Gints Stālmeisters, Valkas novada izpilddirektora vietnieks.

Teju visam gadam paredzēto sāli jau decembrī ielu kaisīšanai izlietoja Kuldīgā. Šeit galvenās ielas kaisa ar tīru sāli, savukārt vecpilsētu un ietves ar smilts un sāls maisījumu. Šobrīd sāls krājumi atkal papildināti. “Decembrī jau arī sākām praktizēt jaukt kopā ar smilti, bet nav tik efektīvi. Iepriekšējos gados mēs savus klientus esam palutinājuši ar tīrām ielām - grūti izskaidrot, kāpēc ielas ir netīrākas,” stāsta Kaspars Poriķis, SIA “Kuldīgas komunālie pakalpojumi” valdes loceklis.

Tehnisko sāli ielu uzturēšanai Kuldīgā komunālais uzņēmums iepriekš pircis Vācijā, tagad Baltkrievijai noteikto sankciju dēļ to izpērkot citi ceļu uzturētāji. “Arī sankciju iespaidā, ka to sāli nevar nopirkt, tagad cena ir dubultojusies, tā ir tagad tā mūsu sāpe,” norāda Kaspars Poriķis, SIA “Kuldīgas komunālie pakalpojumi” valdes loceklis.

Vēl decembrī Kuldīgai tehnisko sāli vajadzīgajā apjomā palīdzēja nodrošināt Latvijas autoceļu uzturētāji. Šeit ReTV Ziņām stāsta, ka lielceļu uzturēšanai nepieciešamā sāls pietikšot līdz ziemas beigām. Šajā sezonā noslēgti līgumi ar pieciem piegādātājiem, kuri tehnisko sāli uz Latviju atgādā no Vācijas, Spānijas un Ēģiptes. Cik maksās un vai nākamajā sezonā nebūs problēmas ar tehniskās sāls piegādēm, pagaidām neviens neņemas prognozēt.