Aicina neatlikt uz pēdējo brīdi riepu maiņu

Samazinoties gaisa temperatūrai, pamazām jau jāsāk domāt par vasaras riepu maiņu pret ziemas riepām. Autoservisos norāda – šobrīd nav bažu, ka riepas nebūs pieejamas. Ir gan atsevišķi izņēmumi, ka nav kādi konkrēti modeļi vai izmēri, kāds arī saskaras ar piegāžu kavēšanos, bet kopumā lielas problēmas pagaidām nav izjūtamas. Tomēr, kā jau teju visam, arī auto riepām ir palielinājušās cenas.

Lai arī pagaidām nesteidzīgi, ir autovadītāji, kuri jau sākuši domāt un veic riepu nomaiņu no vasaras pret ziemas. “OCT riepu centrā” pie Valmieras norāda, ka riepas pietiek, bet ir atsevišķu marku vai riepu izmēri, kas trūkst, ko ražoja Krievijā. Rūpnīcas aizvērušās, jo Eiropas tirgus tām ir zudis. “OCT Riepu centrs” vadītājs Aigars Ceriņš stāsta: “Daudzu brendu rūpnīcas, kas bija Krievijā, kas ir lielie brendi, ir pazudušas, līdz ar to riepas nav pieejamas. Tās ražo citās rūpnīcās, bet jaudas ir par mazu un nepietiek. Parastajam ierindas pircējam, kas ir ar mazajām standarta izmēra riepām, nav nekādu problēmu, viss ir.”

To, ka grūtāk ir ar atsevišķām premium klases riepām, piemēram, radžotām, ko ražoja Krievijā, apstiprina arī “Autoriepu nams” Rīgā. Ne visas rūpnīcas paspēja pārorientēties, bet arī te saka – nebūs tā, ka riepu nebūs. 

“Autoriepu nams” gan šobrīd saskaras ar nelielu riepu piegāžu kavēšanos. Ir daļa konteineru, kas iestrēguši Eiropas ostās, bet tā gan esot pavisam neliela daļa. Lielākā jau piegādāta.

Autoservisos gan norāda – autovadītājiem jārēķinās, ka cenas riepām ir kļuvušas augstākas, kas saistāms gan ar pieaugušajām izejvielu, transporta, gan energoresursu izmaksām. Atkarībā no ražotāja un riepas izmēra cenas pieaugušas vidēji par 10 līdz 20%. SIA “AN Riepu centrs” izpilddirektors Toms Āboliņš: “Piemēram, viens no tādiem standarta izmēriem, kas ir ļoti daudzām automašīnām: 205, 55, R16 riepa. Ja kādreiz maksāja vidēji 40 līdz 50 eiro tajā cenu klasē, tad šobrīd būs jau no 50 līdz 60 eiro, kur arī ir šie 10 līdz 20%.”

Tā kā pārsvarā autobraucēji Latvijā iegādājas budžeta klases riepas, šobrīd gan vairs nav tik liela starpība, vai tās ir Ķīnā vai Eiropā ražotas, piebilst “OCT Riepu centrs”. Lielie ražotāji rūpnīcas izvietojuši vairākās vietās pasaulē, lai piegādes un transporta izdevumi būtu mazāki. Tā kā pagājušajā gadā bija problēmas ar konteineriem no Ķīnas, tagad cenas izlīdzinājušās. “OCT Riepu centrs” vadītājs Aigars Ceriņš: “Kādreiz Eiropas riepa bija stirpi dārgāka kā Ķīnas. Šodien tās cenas ir izlīdiznājušās transporta izmaksu dēļ, līdz ar to tagad var izvēlēties, vai gribi Eiropas vai Ķīnas riepu, jo cenas jau paliek līdzīgākas. Jo tuvāk tev vest, jo paliek lētāk.”

Lai gan ziemas riepas automašīnām obligāti nepieciešamas no 1. decembra, autoservisos gan iesaka neatlikt to uz pēdējo brīdi. Ne tikai servisiem tad darba pilna rokas, jo riepas uzreiz vajag daudziem, bet arī pašiem savai drošībai labāk ir automašīnu ar tām aprīkot laikus. Gaisa temperatūra arvien pazemināsies, aptuveni jau no septiņiem grādiem vasaras riepa savu funkciju vairs neveic. Turklāt, kā piebilst autoservisos, pa vienu mēnesi ziemas riepas nenodils. 


Foto: Freepik