Kā norāda bankas pārstāvji, šodien ik dienas klienti vēršas ar iesniegumiem bankās par it kā krāpnieciskiem gadījumiem, kā rezultātā no bankas konta klientiem noņemta nauda summa par pakalpojumiem, kurus viņi nav izmantojuši. Mēs šoreiz rubrikā Labākai ikdienai skaidrosim, kā rīkoties gadījumos, ja iedzīvotājs pamana aizdomīgus darījumus savā bankas kontā, kā arī vai patiešām visus gadījumus var saukt par krāpnieciska rakstura.

Lai norēķinātos par precēm un pakalpojumiem, šodien nav obligāti nepieciešama skaidra nauda, mēs to izdarīt varam gan ar maksājuma karti, gan attālināti internetbankā. Tomēr šādai ērtībai ir medaļas otra puse. Skatītāja Ingūna Facebook vietnē dalījās ar savu pieredzi – viņai no bankas konta tika noņemti vairāk nekā €17 par it kā izmantotiem taksometra pakalpojumiem Amsterdamā. Tomēr ne Ingūna, ne viņas ģimenes locekļi Amsterdamā nav bijuši, līdz ar to rodas jautājums, kā šāda situācija varēja veidoties. Mēs arī uzrunājām arī citus mūsu skatītājus ar aicinājumu dalīties ar pieredzi, un, kā izrādās, ar šādām situācijām ir saskārušies ne mazums. Tostarp arī Arvīds Berķis, kuram ir savs stāsts par to, kā viņam no konta tika noņemti €150:

“Vienkārši skatījos konta pārskatu un ieraudzīju, ka novilkta nauda ir. Garnadži diezgan viltīgi izdarīja to – uzreiz pēc Jaunā gada, un tās summas nebija lielas, bet četri darījumi, lai it kā cilvēki nepamanītu.” 

Zem ieraksta Facebook vietnē ar aicinājumu dalīties pieredzē ar bankas kartēm, Dace rakstīja, ka banka operatīvi nobloķēja karti, kad kāds mēģināja viņu izmantot pēkšņi Indijā. Tas bija nesen pēc atgriešanās mājās no ceļojuma. Savukārt, Mārtiņam divas reizes tika noņemtas nelielas summas un, par laimi, uzreiz arī atgrieztas. Maksāts tika it kā no kādas klīnikas ASV. SEB bankas informācijas drošības vadītājs Oskars Blumbergs aicina apzināties, ka internets ir globāla vide:

“Interneta vide – tās nav ārzemes vai neārzemes. Tā ir vienkārši interneta vide. Tā ir globāla lieta. Nekādi nav piesaistāms kaut kādiem globāliem pakalpojuma sniedzējiem. Varbūt internetveikalam, kurš darbojās šeit, maksājuma nodrošinātājs atrodas Dienvidķīnā.”

Kā šādā gadījumā rīkoties bankas klientiem? Vai viņiem ir jābloķē maksājuma karte, vai jāsazinās ar banku un vai nauda, kas tika noņemta no bankas konta, kādreiz tiks atgriezta?

“Esmu pateicīgs bankas darbiniekiem, kuri uzreiz ātri reaģēja. Neatceros precīzi dienu skaitu, bet divu nedēļu, pusotras nedēļas laikā nauda man tika atgriezta kontā. Kā es varēju pierādīt, ka neesmu veicis maksājumus? Es aprakstīju to, ka es neesmu ar karti tajos datumos norēķinājies. Es to, tā saucamo, slepeno CVC kodu netiku vadījis, ar interneta kartes numuru nekur nebiju norēķinājies,” saka no krāpniekiem cietušais Arvīds.

Arī bankas pārstāvji iesaka nekavējoties sazināties ar banku: “Vislabākais veids ir, ja cietušie tiešām ir pārliecināti, ka viņu karšu dati ir izmantoti nepamatoti, karti slēgt un apstrīdēt konkrēto darījumu jeb darījumus. To var izdarīt, piemēram, internetbankā. Vai, piemēram, lietotājs nav iepriekš veicis tādus maksājumus, kādu informāciju tirgotājs var piestādīt par veikto darījumu. Nereti gadās ka bērniem mobilajās iekārtās tiek prasīts piereģistrēt Google kontam karšu datus, un tad spēlītēs ir iespējams veikt kaut kādus pirkumus. Faktiski, tātad kartes turētājs nav tas, kurš ir veicis pirkumu, bet tādas īstas krāpšanas īstenībā tur nav. Pircējs vienkārši ar kartes turētāju nav saskaņojis, ka šāds pirkums tiks veikts.”

Līdz ar to iedzīvotāji tiek aicināti izvērtēt, kam tiek doti kartes dati, ieteicams pārlasīt noteikumus brīdī, kad instalējam jaunu lietotni, vai, piemēram, netiek apstiprināti automātiskie maksājumi. Kā arī, drošības labad, bankas darbinieki iesaka izveidot atsevišķu kontu, vai arī “maksājumi internetā” opciju aktivizēt tikai brīdī, kad tiek veikts konkrētais pirkums.

Šobrīd maksājumu pakalpojumu direktīva nosaka, ka gadījumos, ja tiek noņemt nauda no konta un klients vēršas bankā, nauda klientam kontā jāatgriež 24 stundu laikā, bet, ja pakalpojuma sniedzējs izmeklēšanas rezultātā tomēr spēj pierādīt pakalpojuma sniegšanu, nauda no klienta var tikt tomēr iekasēta.

Sižetu veidoja:
Dace Siliņa
Artis Supe
Ogres apriņķa ziņas

 

Spread the love